Friday 15 August 2014

CURAHAN KASIH 2014.. :'(


Curahan Kasih aktiviti di sekola ku..
Air mata hari ini adalah air mata yang telah lama tidak aku curahkan daripada mulanya program itu sehingga aku balik membawa ke lena.. Setelah bangun dari lena terasa diri ini mengalami kondisi yang agak suam.. Mungkinkah kerana curahan air mata yang terlampau itu aku di timpa DEMAM?? 

Kenapa aku mencurahkan air mata terlampau itu??

Kerana aku inginkan ibuku berada disisi.. Seperti rakan-rakan lain yang berada disisi ibubapa mereka.. Aku mengerti alasan ibu mengapa tidak hadir?? Dan mengapa dia menghantar wakil?? Aku mengerti semuanya!! Tapi aku masih tidak dapat menerima itu.. Dikala rakan yang lain sedang enak dalam dakapan ibu tercinta dikala itu juga aku hanya mampu teresak sendirian tiada tubuh yang boleh ku dakap.. Mengharapkan seorang guru tersayang menghadiri dikala aku memerlukan dakapan seorang guru.. Tapi itu mustahil.. Kondisinya juga tidak mengizinkan..
Seorang rakan ku bertanya.. 'Seena kenapa kau tak duduk dengan Uncle kau' lalu aku menjawap ringkas dan senang untuk dia mengerti.. 'Kami bukan MAHRAM'.. Lalu dia tunduk mengerti.. Beberapa hari sebelum majlis ini berjalan telah aku memujuk ibu ku untuk hadir ke majlis ini.. Dia tetap memberi alasan yang sama.. Lalu aku berkata 'takkan nini nak peluk uncle bila ada nangis-nangis nanti??' ibu ku menyahut ringkas dan sangat berbekas.. 'Ah tak payah polok-polok the'.. Saat itu aku tidak tyerasa akan percakapan itu.. Tetapi hari ini kata-kata itu mula menonjolkan diri.. Dan saat itu aku tersangat perih..

Dalam aku melayan pemikiran ku.. Mata ku terlihat insan yang sangat aku kasihi.. Lantas aku mengejar.. Mula-mula kepala ini ingin menyatakan semua yang di ajar oleh En. Muhammad Asri Bin Hj Hussain.. Iaitu mengucap sayang terhadap sahabat, memohon maaf, memberi maaf dan minta dia mendoakan.. Setelah berjaya bertentang dengan sahabat itu.. Mulutku hanya mampu mengucap maafkan saya and doa kan saya.. mungkin perkataan sayang itu malu untuk aku luahkan.. Lantas dia berlalu pergi.. Kerana saat itu dia bergegas mahu berjumpa seseorang..

Tinggal lagi aku melayan duka.. Dalam melayan duka sempat juga aku berkongsi pengalaman dengan sahabat yang berada disisi ibu meraka.. Cemburu rasa hati.. Terlihat lagi sahabat ku yang tadi.. Saat ini di kelihatan tidak lagi tergese-gese.. Aku mengejarnya lagi.. Saat itu aku tidak lagi dapan merahsiakan perasaan kuciwa dihati.. Dia cuba menghilangkan kesedihan ini dengan membuat jenaka yang saat itu aku tidak dapat menerima jenaka-jenakanya.. Kesal.. Lantas aku sendiri yang meninggalkannya..

Berlari anak aku ke tempat yang tiada seorang pun disitu.. Sedang enak melayan duka.. Sorang demi sorang sahabat sekelasku tiba.. Bertanya dan terus tertanya mengapa aku masih bersedih?? Cuba juga membuat jenaka.. Tapi setiap jenaka yang masuk di telinga hanya lah seperti air yang dicurah ke cawan yang terbalik.. Krriinnggg..! Loceng sekola berbunyi tanda tamat sudah sesi persekolahan..

Di atas motor air mata berjuraian seperti lebatnya hujan yang dikala itu cuaca yang sangat indah.. Tidak terlalu panas dan tidak juga hujan.. Hanya aku sendirian hujan yang berpanjangan.. Sesampai je dirumah aku menyalin sepersalinan dan terus melayan perasaan hingga basah lengan@batalku.. Setelah terasa letihnya aku teriakan aku dengan tertido..

Terima Kasih mak cik Norma yang sudi jadi ibu Ina untuk seketika..

Tadi p pasar malam AIR MAWANG jumpa sahabat sekelas dia tego.. 'Seena sembab mata huhuhu..' Aku hanya mampu tersenyum tanpa sebarang hujah.. Tiada terdaya untuk berkata-kata.. Hilang selera makan.. Tekak rasa sakit.. Kepala tak berhenti berdenyut daripada majlis tadi hingga kini.. Effect apa kah ini??

Esok nak pergi ke Tampin.. Kalau tak penting tak hinggin ku melakanh keluar dari rumah dengan rupa begini?? Di pasar malam tadi nak carik jersey yang ckg suruh carik utk pebarisan hari Ahad nie.. Tapi tak de pulak.. Selalunya ada pulak.. Berharap segala nya di permudahkan esok.. Tak sanggup aku berlama-lama di Tampin yang sesak itu.. :'(

Story yang tiada ending..

The End

No comments: